موسیقی

دانلود فایل جدید پاورپوینت موسیقی بتهوون (21 اسلاید)

دانلود فایل جدید پاورپوینت موسیقی بتهوون (21 اسلاید)

پاورپوینت جامع و زیبا درباره موسیقی بتهوون، در حجم 21 اسلاید، همراه با تصاویر و توضیحات کامل.

بخشی از متن:
لودویگ فان بتهوون یا لودویگ فان بیتهوفِن (به آلمانی: Ludwig van Beethoven) ( در ۱۷ دسامبر ۱۷۷۰ به دنیا امد و در مارس ۱۸۲۷درگذشت. یکی از موسیقی‌دانان برجستهٔ آلمانی بود که بیشتر زندگی خود را در وین سپری کرد. وی یکی از تأثیر گذارترین شخصیت‌های موسیقی در دوران کلاسیک و آغاز دورهٔ رمانتیسیسم بود. بتهوون، به‌عنوان موسیقی‌دان تاریخ، همیشه مورد ستایش قرار گرفته و آوازهٔ او موسیقی‌دانان، آهنگ‌سازان، و شنوندگانش را در تمام دوران تحت تأثیر عمیق قرار داده است، در ۳۰ سالگی ۱۶ سونات و ۱۳ واریاسیون نوشته بود ولی به این دو فُرمِ موسیقی، با شهامت بسیار یک فُرم سوم اضافه کرد، با تهور بسیار فُرم اسکرتسو را ابداع و جایگزین منوئهٔ قدیم کرد …

فهرست مطالب:
تاریخچه بتهوون
دوره های موسیقی بتهوون
بررسی برخی از آثار بتهوون
اگمونت (بتهوون)
برای الیزه
فیدلیو
سمفونی شماره 6 (بتهوون)
سمفونی شماره 9 (بتهوون)
منبع

دانلود فایل جدید تحقیق موسيقي دوره قاجاريه

دانلود فایل جدید تحقیق موسيقي دوره قاجاريه

مقدمه
بشر با درك زيبايي از طبيعت الهام گرفت و با تقليد اشكال و آهنگهاي طبيعي و انعكاس اين آثار، هنر را كه يكي از عوامل مهم ابزار احساسات و بيان زيبائي است به وجود آورد و آن را به صورتهاي گوناگون منعكس شود. غم و شادي و عواطف و احساسات انساني مفاهيم واحدي است، اختلاف در طرز بيان و توصيف آن است.
افلاطون در تعريف موسيقي گويد: «موسيقي يك ناموسي اخلاقي است كه روح به جهانيان و بال به تفكر، و جهش به تصور، و ربايش به غم و شادي، و حيات به همه چيز مي بخشيد. جوهر نظمي است كه فرد بر قرار مي كند و تعالي آن به به سوي هر چيزي است كه نيك و درست و زيباست و با اينكه نامريي است مشكلي است جزء كننده و هوس انگيز و جاويدان.»

موسيقي دوره قاجاريه

استاد:

فهرست مطالب
عنوان صفحه
1- مقدمه 1
2- سرگذشت موسيقي ايران در اوايل دوره قاجاريه 3
الف : تاريخ ضبط صفحات در موسيقي 3
ب: تاريخچه تبديل و تنظيم موسيقي ايران از نظام ادواري به دستگاهي 4
3- موسيقي در عصر فتحعلي شاه قاجار 7
الف: موسيقي درباري 8
4- موسيقي در دوره محمد شاه قاجار 13
5- موسيقي عصر ناصر الدين شاه 16
6- موسيقي مذهبي دوره قاجار 20
الف: تعزيه
ب: روضه خواني
ج: نوحه خواني
د: اذان و مناجات 20
24
25
26
7- نقاره خانه در عصر قاجار 28
الف: تشكيلات نقاره خانه ها 29
8- تاسيس مدرسه موزيك نظام 31
الف: شاگردان شعبه موزيك دارالفنون 33
9- تصنيف در دوره قاجار 35
الف: عارف قزويني
ب: محمد علي امير جاهد 37
38
10- تصنيف سازان دوره قاجار
الف: علي اكبر شيدا 38
39
11- موسيقي نوين ايران 40
12- مكتب موسيقي ملي ايران 42
13- مكتب موسيقي كلاسيك ايران 44
14- خلاصه موسيقي ملي ايران در عصر قاجاريه 46

دانلود فایل جدید مقاله در مورد پیانو

دانلود فایل جدید مقاله در مورد پیانو

تاریخچه
پیانو را آقای بارتولومئو کریستوفوری در سال ۱۷۰۹ میلادی در شهر پادووای ایتالیا اختراع کرد. قبل از اختراع پیانو از سازی قدیمی‌تر به نام «هارپسیکورد» (Harpsichord)استفاده می شد. تفاوت عمده و مهمی که پیانو با سازهای مشابه قبل از خودش داشت آن بود که در سازهای مشابه قبلی، شدت صدای حاصل از فشرده‌شدن یک کلاویه، مستقل از شدت ضربهٔ واردشده بر کلید پیانو، مقداری ثابت بود، اما در پیانو نوازنده قادر بود با ملایم ضربه‌زدن به کلیدها صدایی نرم‌تر ایجاد کند، یا با ضربات محکم‌تر صدایی درشت‌تر با پیانو تولید کند. همین ویژگی باعث شد که به سرعت پیانو مورد توجه آهنگسازان قرن هجدهم میلادی قرار بگیرد.

نام‌گذاری
نام کامل ساز پیانو، پیانو فورته (Pianoforte) است، که از دو قسمت پیانو به معنی ملایم و فورته به معنی قوی تشکیل شده‌است، و به خوبی منعکس کنندهٔ توانایی این ساز در تولید صداهای ملایم و قوی می‌باشد.
پیانو‌های اولیه ابعاد بزرگ، و شکل خاصی داشتند. آن‌چه که در اصطلاح به آن پیانوی بزرگ گفته می‌شود (و در ایران با نام نادرست پیانویرویال شناخته می‌شود) غالباً بیش از دو متر طول دارد و دارای در بزرگی‌است که برای هرچه‌بهترشدن صدای پیانو، معمولاً در هنگام نواختن ساز این در را در وضعیت نیمه‌باز توسط پایهٔ کوچکی ثابت می‌کنند. انواع دیگر پیانو با نام‌های پیانوی ایستاده یا دیواری (Stand یا Upright) پیانوی چهارگوش (Square) و غیره، ابعاد کوچک‌تری دارند و برای مصارف خانگی یا در اماکن عمومی طراحی شده‌اند.

انواع پیانو
پیانو دیواری (Vertical – Upright)
پیانو اسپینت
پیانو کنسول
پیانوی بزرگ البته پیانو‌های بسیار زیادی در گذشته رایج بوده‌اند. برای مثال پیانوهای گنجه‌ای، صرافی، میزی، میز منشی، دوطبقه و انواع دیگر. ولی امروزه دیگر آنها رواج ندارند و از پیانو‌های پیشرفته تر استفاده می‌شود.

پیانو اسپینت
پیانو دیواری (Vertical – Upright)
هدف ما این نیست که راجع به مزایای فنی پیانو دیواری به ریز صحبت کنیم، نگاهی کوتاه داریم به ویژگی هایی از این پیانو که می تواند به هنگام خرید برای ما قابل ملاحظه باشد.

پیانوهای دیواری در ارتفاع های مختلف، با بدنه – اغلب با چوب تمام شده – متفاوت و انواع مدل ساخت بدنه وجود دارند که بدون شک می توانند سلیقه شما را راضی کنند. در اولین قدم مهمترین پارامتر برای اینکه متوجه شوید پیانو عمودی چقدر حالت مبتدی دارد و چقدر حالت حرفه ای ارتفاع پیانو دیورای است. ارتفاع یک پیانو دیواری از کف زمین تا بالای آن اندازه گیری می شود (چه پیانو چرخ داشته باشد چه نداشته باشد).

دلیل این امر بیشتر به این خاطر است که عرض و تقریبآ عمق پیانو ها با کمی تفاوت یکسان است و این ارتفاع ساز است که در حجم بدنه پیانو تاثیر بیشتر را می گذارد، هرچه ارتفاع بیشتر باشد پیانو حجم صوتی بیشتری دارد. حجم صوتی ارتباطی به رنگ یا شفاف و مات بودن صدا ندارد و صرفآ صوت حاصله از این پیانو قوی تر خواهد بود. چرا که پیانو بلند علاوه بر آنکه سیم های طولانی تری هم دارد، صفحه صدای (Sound Board) بزرگتری دارد که باعث تولید صدای قوی تر می گردد.

پیانو کنسول

پیانوهای اسپینت (Spinet) معمولآ کوتاه ترین نوع پیانوهای دیواری و از ارزانترین نوع آنها هستند. ارتفاع این پیانوها از حدود 90 سانتیمتر شروع می شود و تا حداکثر 100 سانتیمتر ادامه دارد. جعبه صدای آنها کوچک و سیستم انقال نیرو (Action) آنها ساده ترین شکل خود را دارد به همین علت، اغلب قیمت مناسبی دارند و برای مبتدی هایی که معلوم نیست در آینده نوازندگی را ادامه دهند بسیار مناسب است. فاصله سطح کی برد تا بلندترین قسمت این پیانوها بسیار کم بوده و حداکثر حدود 20 سانتیمتر است.

رنج بعدی پیانو های کنسول (Console) است که از ارتفاع حدود 100 سانتیمتر شروع می شود و تا حدود 110 سانتیمتر ادامه پیدا می کند. ساختمان سازه آنها بگونه ای است که بدنه ای بسیار محکم و بادوام دارند و معمولآ در آموزشگاه ها یا مدارس موسیقی و نیز استودیوها برای تمرین – نه معمولآ ضبط – از آنها استفاده می شود. انواع آمریکایی این پیانوها – که در بازار ایران کم هستند – زیبایی خاصی دارند و روی بدنه خارجی آنها زیاد کار شده است.

اگر قصد دارید از ابتدا پیانویی بخرید که به احتمال زیاد دیگر آنرا عوض نکنید، حتمآ از نوع کنسول انتخاب کنید، چراکه قیمت و دوام خیلی خوبی دارند. بدنه این پیانوها بخصوص در قسمت کی برد، محل قرار دادن نت موسیقی (Music Rest) و نیز دیواره های اطراف کی برد به گونه ای ساخته شده است که شباهت زیادی به پیانو های بزرگ (رویال) دارد. به تفاوت سطح بالایی پیانو از کی برد در پیانوهای اسپینت و کنسول دقت کنید.

پیانو دیواری حرفه ای

دانلود فایل جدید پاورپوینت درباره سه تار

دانلود فایل جدید پاورپوینت درباره سه تار

پاورپوینت درباره سه تار
تعداد اسلاید : 13 فرمت : pptx

مقدمه :

سه تار از سازهای ملی ایران است و از آنجایی که مربوط به هیچ قوم و یا منسوب به ناحیه ای خاص نمی باشد، سازی شهری به حساب می آید و در دسته بندی سازها نیز به واسطه داشتن سیم (زه) و نواختن با مضراب ، در دسته ی سازهای زهی مضرابی قرار می گیرد.

سه تار با ویژگیهای خاص خود همواره در طول تاریخ مورد توجه هنر دوستان ، شعرا ، عشاق و… قرار گرفته و بسیاری از بزرگان تصوف و عرفان ، در سیاحت معنوی خود از این ساز بهره جسته اند.

در مسیر تکامل عود باستان ایران و تنبور خراسان قرار دارد. این ساز در نقوش مربوط به دوره ی ساسانی و حتی قبل از آن دیده می شود، از این رو عمر این ساز را می توان بیش از 1000 سال تخمین زد.که رفته رفته در طول تاریخ تغییراتی در شکل ظاهری و پرده بندی آن داده شده و به صورت سه تار امروزی در آمده است .


فهرست :

معرفی ساز سه تار

خصوصیات سه تار

اجزاء سه تار

ابعاد سه تار

تنظیم پرده های سه تار

نحوه نواختن سه تار

دانلود فایل جدید پاورپوینت معرفی انواع دستگاه موسیقی ایرانی

دانلود فایل جدید پاورپوینت معرفی انواع دستگاه موسیقی ایرانی

پاورپوینت معرفی انواع دستگاه موسیقی ایرانی
تعداد اسلاید : 18 فرمت :  pptx

مقدمه :

يك دستگاه دارای نغمه ها و گوشه های مختلف می باشد. اصولاً آوازهای بزرگ را دستگاه می نامند. موسيقی ايران شامل هفت دستگاه است. هر دستگاهی در موسيقی ايرانی مانند يك گام درموسيقی كلاسيك عمل می كند و با يك و يا چند قطعه به نام درآمد آغاز می شود. به عبارت ديگر دستگاه موسيقی عبارتست از توالی نظام يافته، قالب هايی موسيقايی به نام نغمه ها و يا گوشه هاكه در حوزه تنال آن دستگاه ترتيب يافته است.

فهرست :

شور

نوا

ماهور

سه گاه

چهارگاه

همایون

راست پنجگاه

بخش فرعی ردیف موسیقی ایرانی

الفبای موسیقی سنتی

دانلود فایل جدید پاورپوینت درباره ویولن

دانلود فایل جدید پاورپوینت درباره ویولن

پاورپوینت درباره ویولن
تعداد اسلاید : 17 فرمت : pptx


مقدمه :

منشا آن چیزی را که ما امروزه به نام ویولن می شناسیم از ایتالیا، در سالهای ۱۴۹۶ تا ۱۵۰۵ میدانند.

تا سالها پس از ساخت این ساز، از آن تنها برای همراهی سایر سازها استفاده میشد، چرا که موسیقیدانها به ضعف رنگ آمیزی موسیقی توسط سازهای بادی پی برده بودند و نیاز به سازی با رنگ صدای جدیدتر داشتند.

اواسط قرن ۱۷ بود که ویولن بعنوان یک ساز solo مطرح شد، البته این ساز ابتدا فقط در محافل رسمی و اشرافی نواخته میشد اما بتدریج به پای به محافل طبقه متوسط و عادی نیز گذاشت.

روایت های دیگری نیز راجع به این ساز وجود دارد. اگر به زمانهای قدیم بازگردیم در سرزمینهای اسلامی اعراب، سازی بوده بنام Rebab که تنها یک سیم داشته. بتدریج با گذشت زمان و پیشرفت علم و موسیقی، اعراب به تعداد سیم های آن افزودند و ساز دیگری بنام Rebec بوجود آمد.

فهرست :

تاریخچه ویولن

سازندگان

بخش‌های ویولن

انواع اصلی سیم‌ها

ویولن و موسیقی فولکلوریک

انواع ویولن

شخصیت صدایی

نقش دست چپ در نوازندگی

معروف ترین نوازندگان ویولن در جهان

نوازندگان صاحب سبک (در سبک موسیقی ایرانی)

دانلود فایل جدید پاورپوینت تاریخچه ساز تار

دانلود فایل جدید پاورپوینت تاریخچه ساز تار

تعداد اسلاید : 18 فرمت : pptx

مقدمه :
تار از سازهای زهی و ایرانی است که با زخمه نواخته می‌شود. تار در ایران و برخی مناطق دیگر خاورمیانه مانند افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان و گرجستان و دیگر نواحی نزدیک قفقاز برای نواختن موسیقی کلاسیک این کشورها و بخش‌ها رایج است.واژه تار خودش در فارسی به معنی رشته است.
هرچند که ممکن است معنی یکسانی در زبان‌های تحت تاثیر فارسی و یا دیگر زبان‌های ایرانی تبار مثل کردی داشته باشد. این باعث شده است که کارشناسان ایرانی بر این باور باشند که تار ریشه مشترکی میان همه اقوام ایرانی تبار در جایی که از سوی ایرانیکا با قاطعیت به نام قاره فرهنگی ایرانیان نامیده شده دارد.
در گذشته تار ایرانی پنج سیم (یا پنج تار) داشت. غلامحسین درویش یا درویش خان سیم ششمی به آن افزود که همچنان به کار می‌رود.

فهرست :
مقدمه
تاریخچه تار
ساختار تار
اجزای تشکیل دهنده تار
شکل ظاهری
کوک سیم ها
کلید نت نویسی و مضراب
ویژگی های دیگر تار
علایم معمول در تار

دانلود فایل جدید پاورپوینت درباره ساز چنگ

دانلود فایل جدید پاورپوینت درباره ساز چنگ

تعداد اسلاید : 12 فرمت : pptx

مقدمه :

پیدایش چنگ از پیدایش کمان نشأت گرفته است. در اثر تیراندازی، زه مرتعش می شده و صدای کمی به گوش می رسیده است. چنگ های اولیه شبیه کمانی از نی و چوب بوده که زهی میان آن کشیده شده است.

چنگ ها از قدیمی ترین ادوات موسیقی در جهان است و اولین چنگ ها از ایجاد کردن قوس در شکار به وجود آمدند.
این ساز قدیمی فاقد ستون بود و تنش زیادی در رشته ها ایجاد می شد.
در طول قرون وسطی ستون برای حمایت از تنش اضافی در رشته ها به ساز چنگ افزوده شد.

فهرست :
تاریخچه ساز چنگ

معرفی ساز

ساختار ساز

اجزاء تشکیل دهنده ساز

چنگ های دارای پدال

انواع ساز

دانلود فایل جدید پاورپوینت درباره سنتور

دانلود فایل جدید پاورپوینت درباره سنتور

تعداد اسلاید : 21 فرمت : pptx

مقدمه :

ساز سنتور سازی است با آوای دلنشین و اصیل ایرانی است ، این ساز در بسیاری از مجالس ایرانی و یا شب نشین های ایرانی نواخته میگردد.

سنتور ساز زهی کوبه‌ای موسیقی ایرانی است. فرهنگ دهخدا سنتور را اینگونه بازشناخته‌است: «از سازهای ایرانی به شکل ذوزنقه که دارای سیم‌های بسیاری است و با دو زخمه چوبی نواخته می‌شود. رایج‌ترین نوع سنتور (۹ خرکی) دارای ۷۲ سیم است که به دسته‌های ۴ تایی و در ۱۸ دسته تقسیم می‌شود.

فهرست :
تاریخچه سنتور

اجزای تشکیل دهنده ساز سنتور

انواع ساز سنتور در ایران

چوب‌های مورد نیاز برای ساخت سنتور

مراحل ساخت ساز

دانلود فایل جدید پاورپوینت درباره پیانو

دانلود فایل جدید پاورپوینت درباره پیانو

تعداد اسلاید : 17 فرمت : pptx

مقدمه :
در سال ۱۸۰۶ میلادی پیانوی سفید اهدائی ناپلئون به دربار فتحعلی شاه رسید. نه کسی شکل و شمایل آن را دیده بود و نه با نواختن آن آشنائی داشت. این اولین پیانو سال های سال، به عنوان یک مبلمان دکراتیو در تالار سلطنتی قرار گرفته بود.
شصت و هفت سال بعد، در سال ۱۸۷۳ ناصرالدین شاه که در سفر پاریس، از یک نمایشگاه پیانو دیدن می کرد، به یاد پیانوئی افتاد که ناپلئون به جد تاجدارش هدیه کرده بود و بلادرنگ چهار دستگاه پیانو سفارش داد که یکی دو ماهی بعد به ایران رسید ولی مشکل اصلی همچنان باقی ماند. کسی نبود که بتواند آن را بنوازد. سرانجام طلسم شکست و محمد صادق خان سرورالملک، نوازنده سنتور دربار دستی از آستین درآورد و پشت پیانو نشست. البته آن چه می نواخت به دل نمی نشست. مثل سنتوری صدا می داد که کوک نداشته باشد.

فهرست :

تاریخچه پیانو

تاریخچه پیانو در ایران

تاریخچه اجتماعی پیانو

ورود پیانو به منازل قشر متوسط

انواع پیانو