دریافت پاورپوینت اتحاد عاقل و معقول – 28364

عناوین کلیدی فایل پاورپوینت اتحاد عاقل و معقول، شامل: موارد پاورپوینت, اتحاد ,عاقل, و, معقول, می باشد:

توضیحات:

نوع فایل power point

قابل ویرایش 157 اسلاید

قسمتی از اسلایدها:

صدرا بر خلاف دیگر فلاسفه اسلامی، میان علم و وجود ذهنی فرق‏ گذاشت

تا زمان صدرا اکثر فلاسفه بر این باور بودند که علم بشر، همان صورت‏های ذهنی اوست.

صدرا، اشکالات بسیاری بر این اندیشه وارد کرد.

سپس‏ گفت: حل اشکالات وجود ذهنی، تنها با روش ما ممکن است. ما صور ذهنی را نسبت‏ به نفس صدوری می‏دانیم (یعنی صور ذهنی مخلوق خود نفس است) نه حلولی، و وجود ذهنی را متمایز از علم می‏بینیم.

من استنار قلبه بنور اللّه و ذاق شیئا من علوم الملکوتیین یمکنه ان یذهب الی ما ذهبنا الیه (اسفار، ج3، ص492)

فهرست مطالب و اسلایدها:

حقیقت علم از نظر صدرا

تفاوت میان علم و وجود ذهنی

حقیقت علم از نظر دیگر فلاسفه

هدف از بحث اتحاد

گونه‌های اتحاد در وجود

اتحاد صورت‌ با ماده‌

5- اتحاد چند ماده‌ در سایة‌ صورت‌ واحد

اتحاد دو معلول‌ در یک‌ علت‌؛

اتحاد علت‌ هستی‌بخش‌ با معلول‌ خود

مراد از عاقل‌ در اتحاد عاقل‌ و معقول

نظریه صدرا درباره پیدایش‌ نفس‌ و رابطه‌ آن‌ با بدن‌ و با قوای‌ نفسانی‌

نظریه‌ ابن سینا درباره حدوث‌

مراد از معقول‌ در اتحاد عاقل‌ و معقول‌

تاریخچة‌ نظریة‌ اتحاد عاقل‌ و معقول‌

فیلسوفان‌ دوره‌ یونان‌ و روم‌

افلاطون‌

ارسطو

عبارت اسکندر درباره اتحاد عاقل‌ و معقول‌

نوافلاطونیان‌

پیشینه اتحاد عاقل‌ و معقول‌ در دوره اسلامی‌

کِندی‌

فارابی‌

ابوالحسن‌ عامری‌

دیدگاه ابن‌ سینا و فیلسوفان‌ پس از او

سبب انکار اتحاد از نظر شیخ

علامه حلی و شیخ اشراق

شيخ اشراق

پیشینه نظریه اتحاد در آثار عارفان‌ مسلمان‌

اتحاد عاقل‌ و معقول‌ در آثار صدرا

مبانی اتحاد عاقل و معقول

مهم‌ترین دلایل اتحاد عالم و معلوم

دلیل یکم: تضایف

انتقادهای حکیم سبزواری

اشکال دوم

تقریر استاد مطهری از اشکال و پاسخ

برهان دوم: مقایسه نفس و صور عقلی آن با ماده و صورت

دلیل سوم: بازگشت علم حصولی به حضوری از علامه طباطبایی

دلیل چهارم: علم به علم

دليل پنجم: از حکیم سبزواري

دليل ششم: مصداق عاقل بودنِ عقل

برهان هشتم از صدرا: با تکیه بر تجرد صور ادراکی

دلایل شیخ در ابطال اتحاد عاقل‏ و معقول

عبارات ابن سینا در تأیید نظریه اتحاد

جمع‌بندی آراء متعارض شیخ درباره‏ نظریه اتحاد

نظریه اتحاد و مسأله واقع نمایی علم

نتایج مسأله اتحاد عالم با معلوم